Doprava zdarma v rámci ČR a SR ke každé objednávce nad 2500 Kč.

Populární příspěvky

Novinky

Opravdu vitamín C podporuje imunitu? Část II.

Opravdu vitamín C podporuje imunitu? Část II.

Kategorie: Různé

předchozím článku jsme si odpověděli na otázky, jak je to s ukládáním vitamínu C na horší časy, ale také jakou roli hraje při podpoře imunitního systému a jaké škody může napáchat jeho nedostatek v lidském organismu. Dnes se zaměříme na to, jak se liší vitamín C od kyseliny askorbové, které potraviny obsahují nejvíce vitamínu C a zda se vyplatí nitrožilní dávkování.

Jak se liší přírodní vitamín C od kyseliny askorbové? 

Podíváme-li se celou problematiku z hlediska chemické struktury, rozdíl mezi přírodním a syntetickým vitamínem C není žádný. 

Ale co biologické účinky v lidském těle? 

Jelikož se vitamín C v přírodě nikdy nenachází izolovaně, lidské tělo bude jinak reagovat i prosperovat z vitamínu C pocházejícího např. z červené papriky než z doplňků stravy. A to především díky obsahu syntetické kyseliny askorbové. Přesně zde totiž narážíme na problém. Většina klinických studií nerozlišuje přírodní formu vitamínu C od té laboratorně vyrobené, jelikož se jedná o stejnou molekulu. Dalším důležitým rozdílem je absence flavonoidů, které se vyskytují pouze v přírodních zdrojích vitamínu C, nikoli v syntetické formě tohoto vitamínu.

Netvrdíme, že izolovaná kyselina askorbová nemá v dnešním světě své místo a uplatnění. Na co se snažíme poukázat, je fakt, že pokud si můžete vybrat, preferujte přírodní zdroje vitamínu C z celistvých lokálních potravin v bio kvalitě. Pokud vám to ovšem podmínky nedovolují, je namístě zvážit doplnění tohoto vitamínu formou doplňků stravy, ovšem v co nejčistší podobě. 

Pojďme se tedy podívat, které potraviny obsahují největší množství vitamínu C.

Přestože citrusové plody a listová zelenina patří mezi nejznámější zdroje vitamínu C, neobsahují ani zdaleka jeho nejvyšší koncentraci. Například červená paprika se může pyšnit až čtyřikrát větším obsahem vitamínu C než citron! A které tři potraviny celosvětově vévodí tabulce?

Australská švestka kakadu obsahuje až 100x vyšší množství vitamínu C, než je tomu u pomeranče či borůvek. 

Camu camu je nižší strom rostoucí v deštném Amazonském pralese, který je nazýván superpotravinou. Ne každý má možnost toto ovoce ochutnat, a tak jeho vysokou koncentraci vitamínu C můžeme užívat alespoň ve formě prášku.

Acerola neboli malpígie lysá obsahuje až 60 x více vitamínu C, než je tomu u pomerančů.  

Pokud však chcete obohatit jídelníček o vám dostupné potraviny (doporučujeme v BIO kvalitě od místních farmářů), nemusíte se přejídat pouze pomeranči a citrony. Sáhněte například po šípcích, čili papričkách, černém rybízu, brokolici, tymiánu, petrželi, kapustě, kiwi či jahodách.

Přesvědčte se sami o množství vitamínu C ve 100 g potravin, viz. tabulka.

Citron 53 mg
Pomeranč 26,7 mg
Camu camu 2145 mg
Kakadu – australská švestka 5300 mg
Acerola 1644 mg
Šípek 426 mg
Čili paprička 143 mg
Brokolice 89 mg
Černý rybíz 190 mg
Tymián 160 mg
Kiwi 92,7 mg
Jahody 58,8 mg
Růžičková kapusta 85 mg
Petržel 133 mg


Jednou proměnnou, kterou mají výše uvedené potraviny společnou, je jejich barevnost! Pokud chcete mít dostatek vitamínu C, dejte si záležet na tom, abyste jedli pestrou stravu složenou ze všech barev duhy. Pokud ovšem patříte mezi ty, kteří mají problém s konzumací dostatečného množství potravin bohatých na vitamín C, dejte šanci doplňkům stravy. Ale pozor!

Jak si vybrat kvalitní a účinné doplňky stravy obsahující vitamín C? 

  1. Dle české legislativy je stanovena doporučená denní dávka vitamínu C na 80 mg. A to je opravdu ta nejnižší hodnota, která nezohledňuje životní styl, kouření, infekce a stresové rozpoložení člověka.

  2. Pokud chcete doplnit vitamín C, nesahejte ihned po izolované a synteticky vyrobené kyselině askorbové a zvažte šetrnější a kvalitnější výrobky, které přirozeně obsahují bioflavonoidy. Přínosnější jsou vitamíny z celistvých potravin v RAW a BIO kvalitě, které jsou šetrně vyráběny za nízkých teplot (pod 46 °C). Například 100% extrakt z Camu camu v RAW a BIO kvalitě.

  3. Vstřebatelnost kyseliny askorbové obsažené v klasických produktech je pouze 7–8 % z celkového množství, a při navýšení dávkování může docházet k nežádoucím účinkům v trávicím traktu.

  4. Pokud zvolíte kyselinu askorbovou, vždy sáhněte po liposomální formě, která zajišťuje maximální vstřebatelnost do těla, a to až 85–95 %. Liposomální forma navíc nedráždí žaludek při vyšších dávkách, jak je tomu u ostatních forem.

  5. Vitamín C zvyšuje vstřebávání nehemového železa, což je železo, které se nachází v rostlinách, jako je čočka, sója, quinoa a listová zelenina. Pokud jste tedy citliví na přetížení železem, pak se poraďte o užívání vitamínu C s vaším terapeutem. Pokud máte železa naopak nedostatek, pak bude vitamín C vaším skvělým pomocníkem. 

Intravenózní dávky vitamínu C – vyplatí se, nebo se jedná o marketingový tah?  

Jak již bylo zmíněno výše, při užívání vitamínu C z doplňků stravy se nevstřebává celé podávané množství. Čím více vitamínu C přijmeme, tím méně se vstřebá do našeho těla.

Infuze vitamínu C představují vysoké množství této látky (obvykle 7,5 g), které se dostává rovnou do krve, a nemusí tak procházet skrz trávicí trakt. Pokud tedy máme deficit tohoto vitamínu, je intravenózní vitamín C skvělou volbou.

Existuje mnoho klinik v ČR i na Slovensku, které podávají svým pacientům kyselinu askorbovou intravenózně. Avšak mělo by se jednat o látku vysoce kvalitní. Na klinice Institutu funkční medicíny a výživy vám zaručují nejen kvalitu podané látky, ale i kvalitu terapeutů a odborného přístupu.  Při první návštěvě zjistíte, zda je pro vás tento způsob doplnění vitamínu C vhodný, či nikoli. 

174 Zobrazení
Líbilo se