Video ZDARMA !!!X
Video na téma zdraví zubů

Stáhnete si zdarma video Evy Hájkové na téma ústní mikrobiom a zdraví zubů.

Zadejte prosím emailovou adresu, pro odeslání knihy zdarma.


videoFree

Nejnovější příspěvky

Populární příspěvky

Kategorie blogu

Slevy

Novinky

Olivový olej – jak poznat kvalitní a proč je tak dobrý?

Olivový olej – jak poznat kvalitní a proč je tak dobrý?

Zveřejněno: Různé
16.12.2019

Jedním z nejznámějších stravovacích směrů, který je i dosti podrobně prostudován, je středomořská strava (Mediteriánská). Je známá tím, že se téměř vše zalévá či marinuje v olivovém oleji.

Zdravotní přínosy olivového oleje, který je tak hojně využíván právě ve středomoří, jsou především díky polyfenolům, které olivy a potažmo olivový olej obsahují.

Olivy obsahují konkrétně oleuropein (což je hořká složka plodů) a hydroxytyrosol (HT), vznikající přeměnou oleuropeinu během zrání. A právě přítomnost těchto i jiných fenolů je důvodem příznivých účinků středomořské stravy nejen na kardiovaskulární systém.

Hydroxytyrosol a oleuropein například redukují LDL cholesterol, regulují průtok krve, napomáhají svalovým křečím ve střevech, regulují srdeční arytmii. Výsledky některých studií prokazují antikarcinogenní účinky (Ca prsu, prostaty, střeva a pankreatu).

Studie také naznačují, že hydroxytyrosol (HT) má účinky podobné inzulínu na cílové buňky, včetně adipocytů, hepatocytů a svalových buněk, a vykazuje významné antidiabetické účinky (studie na zvířatech). Kromě toho HT vykazuje ochranné účinky proti oxidačnímu stresu, zánětům, hyperglykémii a hyperlipidemii (studováno na zvířatech, kterým byl vyvolán diabetes 2 typu).

Stinná stránka olivového oleje je kvalita. Opravdu kvalitní olivový olej opravdu nehledejte v žádných supermarketech. Určitě jste zaznamenali hned několik kauzí, jak tady v ČR (A dost! Z roku 2012) tak obecně v Evropě.

Já si dala tu práci a čas, abych našla opravdu kvalitní olivový olej, který budu moci s klidným vědomím i svědomím konzumovat doma a doporučovat dále. Na co si tedy dávat pozor a na co se výrobce ptát?

  1. Kvalitní olivový olej vydrží maximálně 18m, pokud je tedy kvalitně zabalen a skladován. Po otevření ho nejlépe spotřebujte do 3m. S tímto tedy souvisí, že byste měli být schopni poznat, kdy byl olivový olej vyroben. Datum expirace mnohdy nestačí (výrobci nemusí vždy podat pravdivé informace). Nejlépe, abyste se zeptali výrobce či přímo na láhvi bylo uvedeno datum sběru či výroby oleje.
  2. Země původu – velmi důležitá informace. Ne, kde se olej balil (například Itálie), ale kde byly olivy posbírány. Nejlépe uvedena odrůda oliv, a stejná země sběru i výroby oleje!
  3. Laboratotní analýza – každý výrobce, který si stojí za kvalitou svých olejů by vám měl poskytnou lab. analýzu, která obsahuje informace o množství polyfenolů, konkrétně i hydroxytyrosolu. Čím vyšší množství, tím lépe
  4. Čistota a postup výroby – olivový olej hledejte pouze v bio kvalitě a opět si vyžádejte analýzu na množství pesticidů a těžkých kovů. Zpracování oleje je velmi důležité a extra virgin ještě neznamená, že je opravdu extra virgin!
  5. Zjistěte si farmu, kde se olivy pěstují.
  6. Neplatí „Čím dražší, tím kvalitnější!“

Ano, vím, je toho spoustu co objevovat kvůli olivovému oleji. Já si teda tu práci dala a našla jsem zatím jeden, který vám mohu doporučit.

Jedná se o značku ACAIA, jejichž olivový olej vyhrál hned několik ocenění (o to ale nejde, i když je samozřejmě přínosné, že odborníci v oboru opravdu kvalitní oleje oceňují). Tento olivový olej obsahuje 564 mg/kg (dohromady hydroxytyrosol, tyrosol a oleuropein) a celkově 620 mg/kg fenolů. A jelikož dle legislativy EU 432/2012, která stanovuje množství hydroxytyrosolu, tyrosolu a oleuropeinu na 250 mg/kg , tak ACAIA olivový olej spadá do klasifikace olejů, u kterého je možné stanovit zdravotní tvrzení, konkrétně tedy, že pomáhá chránit LDL cholesterol před oxidací , napomáhá udržovat hladiny HDL cholesterolu a chrání před kardiovaskulárními onemocněními (EFSA, 2012).

Kolik olivového oleje bychom měli týdně zkonzumovat, abychom pocítili účinky?

Čím kvalitnější olej s vyšším obsahem hydroxytyrosolu konzumujete, tím méně ho potřebujete. Klasického olivového oleje se doporučuje 500ml týdně. To je opravdu hodně olivového oleje na jednu osobu, nemyslíte? Ideální dávka není stanovena, každopádně kvalitní olivový olej je možné používat i při vaření! Konkrétně ACAIA má kouřový bod 210 stupňů. Doporučuji však používat na co nejnižší možné teploty a při krátkém vaření. U nás doma spotřebuji 500 ml za 2 týdny.

Znáte další kvalitní olivové oleje, které mají obdobné vlastnosti, kvalitu a čistotu? Pokud ano, dejte mi tipy a ráda prostuduji další.

ACAIA olej můžete koupit zde: https://www.puravia.cz/149-acaia

Zdroje:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237885/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6073890/

https://translational-medicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12967-014-0219-9

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6616959/

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ%3AL%3A2012%3A136%3A0001%3A0040%3Aen%3APDF&fbclid=IwAR0_CBl9R-f5Ht9M4OuhMv5G2xlRCpKL2TySbOFrWabTGVKUAI-PvzT1tE4

https://www.televizeseznam.cz/video/adost/olivove-oleje-s-ddt-a-polycyklickymi-uhlovodiky-195412

2011 Zobrazení
Líbilo se