🎄 5. políčko adventního kalendáře - sleva 10 % na Quinton! Více info zde.

Inteligence a pozornost dětí se skrývá v jejich střevech

Ve střevě sídlí naše imunita – to už dnes ví víceméně každý. Ale věděli jste, že právě ve střevě se rozhoduje i o tom, jak se vaše dítě soustředí, učí a zvládá školní den? Nejnovější výzkumy ukazují, že střevní bakterie vyrábějí látky, které fungují jako palivo pro mozek. A když jim dáme správné podmínky, děti mají najednou víc energie, lepší pozornost a ve finále i klidnější spánek. Pozoruje se také vliv některých bakterií ve střevě na inteligenci a celkový dětský vývoj! 

  • Co je střevní rytmus?
  • Jak zlepšit pozornost dětí ve škole?
  • Mohou probiotika ovlivnit, jak je dítě chytré?
  • Co pomůže udržet střevní mikrobiom ve správném biorytmu?

 

Střevo má své budíky: dodržujte je

Střevní mikrobiom je obrovská komunita bakterií v těle. Má vlastní rytmus. Střevní bakterie produkují v závislosti na tomto rytmu látky, které  ovlivňují mozek (Halal et al., 2022). Ráno pomáhají nastartovat energii, přes den podporují soustředění i pozornost a večer připravují tělo na spánek. Nepravidelný režim (spánku, jídla, vstávání), večerní sladkosti a nedostatek spánku narušují mikrobiální hodiny. Důsledky? Ráno se dětem nechce vstávat, jsou unavené, dopoledne nesoustředěné, přechází (skoro plynule) mezi únavou a hyperaktivitou, večer těžko usínají (Lapidot et al., 2023). 

Bezproblémový střevní budík udržíte v harmonii dobře nastavenou rutinou. Závisí ale také, čím bakterie ve střevě krmíte. 

 

Snídaně je ranní startér, ale rychlé cukry nejsou kvalitní palivo

Bakterie ve střevě zpracovávají vlákninu na krátkořetězcové mastné kyseliny (SCFA) – acetát, propionát, butyrát. Tyto kyseliny:
  • Dodávají energii přímo mozku.
  • Působí proti zánětu a podporují stabilní náladu.
  • Ovlivňují paměť a schopnost soustředit se (Dockx et al., 2023).

Děti s vyšší produkcí SCFA mají lepší výsledky v testech pozornosti a méně impulzivity (Lapidot et al., 2023). Vyplatí se zamyslet se, co děti snídají. Protože tyhle mastné kyseliny ve střevě vznikají díky tomu, že správné bakterie ve střevě tráví rozpustnou vlákninu nebo rezistenční škrob. Na snídaňovém talíři by proto rozhodně měl být kvalitní zdroj vlákniny, aby se SCFA tvořilo pro dopolední soustředění dostatek. Zařaďte ráno:

  • Celozrnné obiloviny – vločky (ideálně overnight oats), ječmen, žito, celozrnný chléb. 
  • Luštěniny – čočka, cizrna, fazole, hrách, sója.
  • Zelenina – brokolice, květák, kapusta, mrkev, cibule, česnek, pórek.
  • Ovoce – jablka, hrušky, banány (zejména ty méně zralé pro vyšší obsah rezistentního škrobu), bobuloviny.
  • Semínka a ořechy – lněná semínka, chia, mandle, lískové ořechy.
  • Brambory a rýže – hlavně když jsou uvařené a zchlazené → vzniká rezistentní škrob.

 

Osa střevo–mozek: spánek & nálada

Bakterie ve střevě také ovlivňují dostupnost tryptofanustavební látky pro serotonin (hormon pohody) a melatonin (hormon spánku). Samotný serotonin vyrobený ve střevě do mozku neproniká, ale tryptofan ano. Díky tomu mozek získá potřebné suroviny pro výrobu neurotransmiterů, které ovlivňují náladu, pozornost i spánek.

 

Lepší reakce a vyšší IQ?

Mozek dítěte spotřebuje až 20 % denní energie, hlavně ve formě glukózy (krevní cukr). Problém nastává, když energie kolísá:

  • Rychlé cukry → prudký vzestup → pád → únava a zhoršené soustředění (Zhang et al., 2021).
  • Pyruvát – Je meziprodukt při spalování cukru z potravy. Pokud sníme jídlo bohaté na rychlé cukry, hromadí se pyruvát v krvi. Buňky totiž nedokážou cukr efektivně přeměnit na energii. Energie se nevyrábí efektivně a vzniká „zácpa“ v systému. Mozek pak běží na „poloviční výkon“, protože „čeká na energii“, což se může projevit horším IQ a pomalejšími reakcemi (Zhou et al., 2023).

Naopak energie pro mozek ze zdravých tuků a vlákniny je daleko výhodnější. 

  • Když sníme vlákninu, vznikají při jejím trávení bakteriemi ve střevě krátké mastné kyseliny (SFCA) jako butyrát, proprionát, acetát – ty souvisí s lepší kognicí (Long et al., 2024). 
  • Kyselina azelaová. Vzniká při trávení tuků a také jako vedlejší produkt střevních procesů. Ve studii (Long et al., 2024) se ukázalo, že její vyšší hladiny souvisely s rychlejším myšlením a lepší pamětí.
  • SCFA a podobné kyseliny se snadno využívají jako energie buňky z nich vyrobí energii přímo. Nevzniká žádná fronta a metabolismus má hladší průběh a mozek dostane energii rovnou.

 

Jídlo: aby se dítě lépe soustředilo

Mozek funguje nejlépe, když dostává energii plynule – žádné prudké vzestupy a pády cukru. To zajistí vláknina, pestrá strava a pravidelný režim. Dítě se díky tomu lépe soustředí ve škole, má stabilnější náladu a večer snadněji usíná. Máme pro vás 3 jednoduché tipy, jak podpořit soustředění dětí – úplně jednoduše!

3 tipy pro lepší soustředění dětí

  • Začněte den vlákninou → více SCFA, lepší dopolední výkon – ovesné vločky s jogurtem a ovocem místo sladkých cereálií. Dejte pozor na potraviny s vysokým glykemickým indexem, které způsobí vlny v glykemické křivce (slazené kukuřičné lupínky a křupinky, bílé rohlíky a housky, toastový chléb z bílé mouky, slazené jogurty s ovocem, sladké pečivo (koláče, croissanty, koblihy), ochucené instantní kaše, palačinky z bílé mouky se sladkou náplní, džus z koncentrátu, ochucené mléčné nápoje (kakao, ochucené mléko), dětské tyčinky a sušenky „na snídani“.)
  • Barevný talíř u oběda i večeře – přidejte zeleninu a celozrnné přílohy, luštěniny alespoň 1–2× týdně.
  • Večer klidnější jídla – do 19 hod. lehká večeře s obsahem tryptofanu (banán, ořechy, krůtí maso, ryby, vejce, sýr, luštěniny, semínka a ořechy) a bez sladkostí, aby přišlo přirozené usínání. Pozor i na slazené nápoje, džusy. 

 

Střevo a inteligence: když bakterie podporují mozek

Střevo je místo, které (když je v harmonii), podporuje dětskou imunitu i soustředění. Když zvládáme udržet pravidelnost v jídle i životě a nabízíme dětem chytrou stravu, dítě má více energie, lepší pozornost a klidnější spánek. Není třeba zázračné doplňky – stačí pestře krmit bakterie ve střevě každý den.
 

Výzkumy ukazují, že složení mikrobiomu souvisí s IQ:

  • Batolata s převahou Bacteroidetes měla lepší jazykový, pohybový i kognitivní vývoj ve 2 letech (Tamana et al., 2021).
  • Předškoláci s vyšším podílem Faecalibacterium a Prevotella dosahovali vyšších IQ skóre (Long et al., 2024).

👉 Co z toho plyne pro rodiče?

  • Nemusíte vědět, které bakterie ve střevě vaše dítě má.
  • To, co můžete ovlivnit, je prostředí pro bakterie – tedy to, co dítě jí.
  • Vláknina, pestrá strava a fermentované potraviny podporují právě ty „dobré“ bakterie, které jsou spojeny s lepším rozvojem řeči, myšlení a pozornosti.
  • ❌ Naopak hodně sladkostí, bílé pečivo a nepravidelné stravování podporují bakterie, které kognici nepomáhají.

📌 Laicky vysvětleno: Vědci zjistili, že určité druhy bakterií ve střevě dětí souvisí s lepší inteligencí a pozorností. Nemusíte znát jejich jména – stačí vědět, že se jim daří tehdy, když dítě jí dostatek vlákniny (ovoce, zelenina, celozrnné obiloviny, luštěniny) a pravidelně zařazuje i potraviny s živými kulturami (jogurt, kefír, kysané zelí).

 

 

Reference

  • Dockx, Y., et al. (2023). Association of indoor dust microbiota with cognitive function and behavior in preschool-aged children. Microbiome, 11(1), 13. https://doi.org/10.1186/s40168-022-01406-9
  • Halal, C. S., et al. (2022). Circadian rhythms and the microbiome in children. Nutrients, 14(3), 567. https://doi.org/10.3390/nu14030567
  • Lapidot, Y., et al. (2023). Relationships of the gut microbiome with cognitive development among healthy school-age children. Frontiers in Pediatrics, 11, 1198792. https://doi.org/10.3389/fped.2023.1198792
  • Long, J., et al. (2024). Associations between gut microbiota, fecal metabolites and IQ in preschoolers. BMC Microbiology, 24, 431. https://doi.org/10.1186/s12866-024-03579-9
  • Shikh, E. V., et al. (2022). The effectiveness of Bifiform Kids in the prevention of acute respiratory infections in children. Voprosy pitaniia, 91(4), 97–106. https://doi.org/10.33029/0042-8833-2022-91-4-97-106
  • Tamana, S. K., et al. (2021). Bacteroides-dominant gut microbiome of late infancy is associated with enhanced neurodevelopment. Gut Microbes, 13(1), e1930875. https://doi.org/10.1080/19490976.2021.1930875
  • Zhang, S., Lachance, B. B., Mattson, M. P., & Jia, X. (2021). Glucose metabolic crosstalk and regulation in brain function and diseases. Progress in neurobiology204, 102089. https://doi.org/10.1016/j.pneurobio.2021.102089
  • Zhou, J., et al. (2023). Plasma metabolites and cognitive performance in school-age children. Translational Pediatrics, 12(7), 1292–1306. https://doi.org/10.21037/tp-22-374

Datum publikace: 25.8.2025

×