Video ZDARMA !!!X
Video na téma zdraví zubů

Stáhnete si zdarma video Evy Hájkové na téma ústní mikrobiom a zdraví zubů.

Zadejte prosím emailovou adresu, pro odeslání videa zdarma.


videoFree

K objednávce nad 2500 KČ DOPRAVA ZDARMA

Populární příspěvky

Novinky

Nejlepší probiotika? A jak si vybrat ty správná?

Kategorie: Různé

Autorky: Mgr. Kristýna Jelínková & Alena Jugová

Věděli jste…

Jaký je rozdíl mezi probiotiky, prebiotiky a synbiotiky?
Proč je dobré zaměřit se na kvalitnější probiotika místo laciných z lékáren a supermarketů?
Jak vybrat opravdu funkční probiotika?
Stojí tzv. půdní probiotika za to?
Jsou probiotika prospěšná pouze při užívání antibiotik, nebo je můžeme konzumovat dlouhodobě?

Nejen na tyto otázky naleznete odpověď v tomto článku.

Kde se vzaly, tu se vzaly bakterie...

Věděli jste, že střevní mikrobiom, neboli tzv. střevní mikroflóra, tvoří cca 70–80 % našeho imunitního systému? Je osídlen stovkami triliónů bakterií, které tvoří asi 2 kg hmotnosti našeho těla. Kromě zdraví prospěšných bakterií, jejichž počet se pohybuje kolem 2000, se ve střevech nachází i bakterie patogenní. Ty mohou člověku za určitých podmínek naopak ublížit.
Je proto nezbytné udržet rovnováhu mezi „hodnými“ a „zlými“ bakteriemi, což vede ke správnému vstřebávání živin a celkovému zdraví. Tuto střevní rovnováhu ovlivňují probiotika a prebiotika, případně kombinace obou – synbiotika. Ale jak se ve všech těch pro-, pre- a syn- pojmech vyznat a jak si udržet pevné zdraví?

CO JSOU TO PROBIOTIKA?

Rozložením slova probiotikum na latinské pro a bios pochopíme jeho význam – příznivý pro život. Jednoznačně tedy můžeme říci, že probiotika, neboli živé mikroorganismy, jsou prospěšné pro mikrobiom. A kde je najdeme? Významným a zároveň nejpřirozenějším zdrojem jsou mléčné výrobky, kvašená zelenina, misu, kimchi, kysané zelí a některé nápoje, například tzv. kombucha.

Pokud tedy chceme mít kontrolou nad tím, jaké bakterie přijímáme a zda jsou opravdu funkční a netoxické (například kvašené potraviny mohou chytit plísně, které nám v závěru mohou uškodit), je vhodné zaměřit se suplementy kvalitních probiotik ve formě doplňků stravy.

probiotika

Ale pozor! I na doplňky stravy si musíme dát pozor. Kvalita je základ a u probiotik to platí dvojnásob.

Nedávný výzkum zabývající se touto problematikou říká, že nejdůležitějšími parametry účinnosti jsou výběr kmene bakterií, zdravotní stav člověka, složení výrobku, dávka a především kvalita výrobku.
Obezřetní bychom měli být zejména při výběru probiotik. Probiotika jsou stále považována za doplňky stravy, nikoli za léky. To znamená, že je u nich posuzována pouze zdravotní nezávadnost, ale nikoli účinnost a bezpečnost. Státní zdravotní ústav (SZÚ) posuzuje pouze to, zdali údaje na etiketě odpovídají skutečnému obsahu a zda je dávkování pro spotřebitele bezpečné. Proto bychom neměli věřit účinnosti každého probiotika, které můžeme zakoupit v lékárně nebo supermarketu – nekvalitní probiotika mohou například vyvolat průjmy.

Jak si vybrat opravdu funkční a kvalitní probiotika?

1. Zkontrolujte dávku aneb rozmanitost je nejlepším přítelem

  • Vždy si zkontrolujte množství živých kmenů v každé dávce, tedy tzv. přítomné jednotky tvořící kolonie (CFU), z anglického „Colony forming units”. Rozsah je dán počtem kmenů – čím více kmenů, tím vyšší CFU.

Naše rada: Miliony zní jako hodně, ale ne v souvislosti s probiotickými produkty. Miliardy jsou lepší. Probiotická dávka se může pohybovat v širokém rozmezí od 5 do 100 miliard CFU.

  • Kvalitní probiotické doplňky by měly mít vyšší počet CFU v každé kapsli. Také musí vždy uvádět informaci o typech přítomných bakterií a/nebo kvasinek.
  • Nejčastěji se jedná o tzv. laktobacily a bifidobakterie. Mezi probiotika jsou v současné době řazeny laktobacily, bifidobakterie, streptokoky, enterobakterie a Saccharomyces boulardii.

2. Množství jde ruku v ruce s životností

  • Vždy na obalu výrobku hledejte datum výroby nebo datum vypršení platnosti.
  • Probiotika jsou živé organismy, které mohou zemřít. Počet živých organismů tedy může v průběhu skladování či při vyšších teplotách klesnout až o polovinu (50–90 %).
  • Většina probiotik vydrží dva roky od data výroby, avšak každý doplněk se liší a některá probiotika pro svou životnost potřebují chlazení.

3. Dejte si pozor na určitá pojiva a plniva

  • Čtěte štítky a věnujte pozornost i ostatním obsaženým přísadám.
  • Některé komerční probiotické doplňky obsahují nežádoucí pojiva a plniva, včetně laktózy nebo kukuřičného škrobu. Ty mohou mít nepříjemné účinky, jako je nadýmání. Na nás v Puravia se můžete 100% spolehnout, vybíráme totiž pouze čisté a nezávadné produkty, které vaše tělo rozhodně nezatíží.

4. Zaměřte se na důvěryhodnou značku

  • Výroba probiotik je složitá, výrobce musí vypěstovat požadované kmeny bakterií (nebo je koupit z jiného zdroje) a poté citlivé bakterie zapouzdřit, aniž by je poškodil.
  • Vybírejte ty výrobce, kteří vám zaručují kvalitu, případně disponují příslušnými certifikáty. U nás v Puravia najdete důvěryhodné značky, které si sami precizně vybíráme. A které to jsou? Dočtete se níže.

5. Nejen s antibiotiky

  • Nenechte se přesvědčit, že probiotika se užívají pouze s antibiotiky. Probiotika lze užívat dlouhodobě.
  • Každý je jiný, a proto je potřeba si vyzkoušet, které dávky vám sedí nejvíce. V našich předchozích článcích se můžete dozvědět, které probiotické kmeny jsou právě ty pro vás či jak se vyvíjí střevní mikrobiom kojence. A pokud potřebujete personalizovaně doporučit určitý doplněk stravy, můžete se zdarma obrátit na naše odborníky na poradna@puravia.cz.

Která probiotika si u nás na e-shopu vybrat?

Abyste nemuseli složitě vyhledávat probiotika, která splňují výše uvedená doporučení, naši odborníci to udělali za vás. Všechna probiotika a doplňky stravy z našeho e-shopu jsme sami prověřili a garantujeme jejich kvalitu a účinnost.

SMIDGE

Probiotika od této firmy patří mezi ta nejoblíbenější a můžete je najít v mnoha podobách. Jedná se o aktivní lyofilizované (mrazem sušené) bakterie, které narozdíl od živých bakterií zůstávají nedotčená a stabilní po delší dobu. Tyto produkty mohou užívat i ti nejsenzitivnější jedinci, kteří mívají nežádoucí reakce. Najdete je v podobě kapslí či prášku, který zasíláme i s chladící vložkou, aby se předešlo případnému poškození bakterií.
Dalším typem jsou kvasnicová probiotika, která obsahují pouze kmen bakterií Saccharomyces boulardii.
Smidge myslí i na ty nejmenší a nejcitlivější z nás, a proto jsou zde probiotika Infant.

GARDEN OF LIFE

Probiotika značky Garden of Life patří taktéž mezi naše velmi oblíbené značky. Účinnost svých produktů dokládají příslušnými certifikáty a za kvalitu obsažených ingrediencí se rozhodně stydět nemusí. Právě naopak. Pochází výhradně z celistvých potravin a obsahují vybrané kmeny bakterií určené pro skupiny lidí se specifickými potřebami – probiotika pro ženy, těhotné ženypro muže či probiotika pro děti a mnoho dalších si můžete zakoupit na našem e-shopu.

CO JSOU TO PREBIOTIKA?

Prebiotikum si můžeme představit jako zdraví prospěšnou vlákninu, která je obsažena nejen v zelenině a ovoci, ale i v celozrnných výrobcích. Jedná se tedy o nestravitelné látky obsažené v námi konzumovaných potravinách, které selektivně podporují růst a aktivitu střevních bakterií. Jednoduše řečeno se jedná o potravu, kterou krmíme a vyživujeme naše střevní kamarády – bakterie. Tím ovlivňujeme jejich složení a pozitivní vliv na celkové zdraví.
Zajímavostí je, že probiotika přijímáme i v mateřském mléce, a to formou tzv. oligosacharidů, které kojence následně chrání před mnoha zdravotními problémy.

prebiotika

Pokud chcete doplnit prebiotickou složku (vlákninu) pomocí doplňků stravy, mezi kvalitní produkty patří například tento. Obsahuje vlákninu z mastichy – pryskyřice, která je cíleně získávána z řečíku lentišku v jižní oblasti ostrova Chios.

CO JSOU TO SYNBIOTIKA?

Synbiotika jsou doplňky stravy kombinující probiotickou složku s prebiotickou. Díky této kombinaci dochází k prodloužení životaschopnosti probiotické složky, která má tak větší šanci dostat se do tlustého střeva a neskončit pouze v žaludku nebo v tenkém střevě.
Pro výběr synbiotik platí stejná pravidla jako u probiotik, viz výše. Mnoho probiotik, například od již zmíněné firmy Garden of Life, obsahuje ve svém složení i prebiotickou složku (jedná se o přírodní probiotika a prebiotika), a proto je lze považovat za synbiotika, i když je tak výrobce nenazývá.
Mezi oblíbená kvalitní synbiotika patří například tyto od firmy Enviromedica, která obsahují dokonce 1 bilion životaschopných buněk v jedné dávce.

ECCE VITA je českou firmou, která si zakládá na kvalitě svých výrobků. Například produkt PROBIOMAX kombinuje probiotika s prebiotiky, konkrétně fruktooligosacharidy (FOS) s inulinem.

A co půdní probiotika? Měli bychom se jich bát?

Pojem půdní probiotika může některým z nás znít podivně a ne zrovna důvěryhodně, avšak tyto probiotické organismy žijící v půdě mají zásadní vliv na střevní mikroflóru.
Čím se půdní probiotika liší od klasických? Jejich nepřekonatelnou výhodou je, že většina z nich je tvořena tzv. spóry. Spóra je v podstatě ulita, do které se může bakterie schovat a ve které přežije i ty nejnevhodnější podmínky, jakými jsou nízká vlhkost, nízké či vyšší teploty, kyselé nebo silně zásadité prostředí či působení některých antibiotik.
Právě proto jsou sporulující probiotické mikroorganismy zajímavé. Důležité je, že spóry bez újmy přežívají prostředí žaludečních kyselin, a to i v poměrně malém množství, které člověk pozře.
Půdní probiotika tedy nemusíme konzumovat v tak velkých sumách jako například laktobacily nebo bifidobakterie, které je nutno přijímat v obrovských počtech. Do střev se přitom dostane jen zlomek z nich.
Mezi nejoblíbenější půdní probiotika patří například již zmiňovaná půdní probiotika Teraflora či tyto od firmy Garden of Life.
Pokud byste se chtěli dozvědět více o půdních probiotikách, navštivte web ifmv.cz.

Brát, či nebrat jen s antibiotiky?

Probiotika, prebiotika či synbiotika. Na zdraví našeho mikrobiomu záleží, a to nejen v době, kdy naši střevní mikroflóru doslova ubíjíme antibiotiky. Prebiotika i probiotika bychom měli přijímat každý den ze správné a vyvážené stravy. A pokud máme podezření, že se v naší stravě nevyskytuje dostatek těchto bakterií či vlákniny nevyskytuje dostatek, vždy můžeme sáhnout po kvalitních probiotikách či synbiotikách, a to dlouhodobě.

251 Zobrazení
Líbilo se